‘THE ARMED MAN’ van Karl William Jenkins

ondertitel "A Mass for Peace"

In 2016 wordt door de Stad Leuven het ‘Thomas More’-jaar gevierd. Het is dan immers exact 500 jaar geleden dat Thomas More de eerste druk van zijn overbekend boek ‘Utopia’ (waarin hij de ideale staat beschrijft) in Leuven heeft uitgegeven en laten verschijnen. De Stad Leuven plant een prestigieuze tentoonstelling in Museum M maar wil hierbij ook een groot concert organiseren.

Het stuk is gecomponeerd in opdracht van het "The Royal Armouries" (de koninklijke arsenalen)-museum in Leeds ter gelegenheid van de Millennium vieringen.
De première vond plaats in London in 2000 in de Royal Albert Hall.
Deze mis was oorspronkelijk opgedragen aan de slachtoffers van de Kosovo-crisis, die plaats vond terwijl Jenkins aan zijn compositie werkte.
Net als het "War Requiem" van Benjamin Britten is het in essentie een anti-oorlog stuk.
Ook zoals Britten's werk is het opgebouwd rond het ordinarium van de christelijke mis, die gecombineerd wordt met andere bronnen, onder andere het vijftiende-eeuwse volkslied "L'homme armé" (in het eerste en het laatste deel : -> “de gewapende mens moet men vrezen”).

De teksten die gebruikt worden, horen thuis in drie categorieën: heroïsche teksten over oorlog en geweld, smartelijke teksten over de gevolgen van het geweld en tenslotte de teksten die hoop brengen en die er op wijzen dat duurzame vrede mogelijk is. Het geheel wordt ‘samengebonden’ door de oproep tot gebed en de delen uit het ordinarium. De tekst bevat delen uit de Islamitische oproepen tot gebed, uit de Bijbel (Psalmen en Openbaring) en de Hindoeïstische Mahabharata. Maar ook teksten uit de gewone misorde (Kyrië, Sanctus), teksten van schrijvers als Rudyard Kipling en Alfred Lord Tennyson, van Guy Wilson, een Viëtnam-veteraan, en van de Japanse dichter Togi Sankichi, een overlevende van het bombardement op Hiroshima. In het slotdeel weerklinkt : “Alle tranen zijn gewist, er zal geen dood meer zijn, loof de Heer!”

Het werk duurt iets meer dan 1 uur en is gecomponeerd voor SATB-koor, 2 soli en symfonisch orkest.