Het Koorleven

Het Arenbergkoor repeteert elke maandagavond van 20u tot 22u bij de Paters Jezuïeten in Heverlee (Waversebaan 220).

Zingen bij het Arenbergkoor betekent dat je vaak op de planken staat. We luisteren speciale gelegenheden op, zoals huwelijken, jubileumvieringen, doopfeesten en begrafenissen.

Daarnaast concerteren we ook regelmatig. Markant in het rijke koorleven waren zeker:

• De uitvoeringen, samen met andere koren, bekende solisten en diverse orkesten, van de “Requiems” van G. Fauré, W. A. Mozart, J. Brahms, G. Verdi, J. Rutter, M. Haydn en F. J. Fétis.
  • De 9 uitvoeringen in binnen- en buitenland van de “Negende Symfonie Ode an die Freude” van L. van Beethoven.
  • Het Puccini-gala in 2008/2009 met op het programma : de “Messa di Gloria” en een selectie van aria’s en operakoren.
  • De uitvoering in 2012 van de “Symfonie nr. 2 – Lobgesang” van F. Mendelssohn en van “Die Schöpfung” van J. Haydn.
  • Het “Carmina Burana”-concert voor een uitverkochte “Bozar” in Brussel met begeleiding door de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen.
  • De verschillende uitvoeringen van de “Queen Symphony” van Tolga Kashif en van “The armed Man” van K. Jenkins.
  • De viering van het 65-jarig bestaan in 2015 met uitvoeringen in Leuven, Brugge en Koksijde van het oratorium “Messiah” van G. F. Händel in een (zelden uitgevoerd) arrangement van W. A. Mozart.
  • Het afscheids- en bedankingsconcert op 26 mei 2018 in het Arenbergkasteel in Heverlee voor Lou Van Cleynenbreugel, dirigent van het Arenbergkoor van 1986 tot 2018.
  • De verschillende concerten in het kader van het Arenbergfestival en de tentoonstelling in Museum M rond de Arenbergfamilie in het najaar 2018.
  • De buitenlandse koorreizen naar Regensburg, Passau, Trier en Maastricht en de optredens in het buitenland voor de familie Arenberg.

Maar er is ook ruimte voor ontspanning. Jaarlijks terugkerende activiteiten zijn onze lentewandeling met etentje en het Ceciliafeest. En af en toe gaan we op weekend, om een partituur in te studeren, tijd te maken voor stemvorming… en om elkaar beter te leren kennen!